Projekty & rozpočet ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** *========================================================================================= * *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Projects for the UKa! student grant programme can also be submitted in English. ------------------------------------------------------------------------------------------ For further information, please write to uka@cuni.cz [ URL "mailto:uka@cuni.cz"] Rozpočet 1.Na tuto výzvu je alokována částka 200 tisíc Kč celkem na všechny projekty. 2.Jeden projekt může požadovat částku maximálně 100 tisíc Kč. Předpokládáme, že bude uděle pokud však bude jeden projekt požadovat částku 100 tisíc Kč a bude výrazně lepší než vše může se stát, že budou uděleny pouze dva granty. 3.Uznatelnými náklady jsou osobní náklady, přímé náklady (zejména spotřební materiál) a sl Lze požadovat tyto prostředky: a.materiál – spotřební (drobné položky typu kancelářské potřeby uvádějte agregovaně a s tisíce Kč včetně DPH); limit pro tuto rozpočtovou položku není dán (s výjimkou celkové 2). b.faktury na materiál či za služby – uvádějte cenu včetně DPH; limit pro tuto rozpočtovo dán (s výjimkou celkové částky, viz bod 2). c.cestovní náklady; limit pro tuto rozpočtovou položku není dán (s výjimkou celkové část d.stipendia interním studentům UK; limit pro tuto rozpočtovou položku je dán ve výši max částky v daném grantu. e.odměny formou Dohody o provedení práce (DPP) pro interní či externí členy týmu – limit výši max. 50 % celkové částky v daném grantu (konkrétně max. 10 tis. Kč na měsíc, přič překročen měsíční souhrn všech DPP v rámci celé UK). 4.Z grantu nelze financovat majetek/materiál určený tzv. k evidenci (obecně lze říci, že e nepodléhá např. spotřební materiál či různé součástky do hodnoty 1 000 Kč). 5.Přidělené prostředky není třeba vyčerpat všechny, ale je třeba do 30. 11. 2023 říci s př korunu, jaká částka nebude vyčerpána a bude tedy vrácena. Hodnocení projektů 1.Žádosti bude posuzovat grantová komise složená ze zástupců Odboru vnějších vztahů RUK, K komunikaci a PR UK (KaPR) a Komise pro třetí roli Akademického senátu UK. 2.Základní hodnotící kritérium je poměr „cena/výkon“ – tj. jak za jednotku peněz přispěje propagaci UK – viz kapitola Rozpočet výše. Komise uvítá i nové nápady, odvážné a kreativ primárně bude posuzovat smysluplnost projektu a plánovaných výdajů. 3.Vedlejším kritériem je kvalita zpracování žádosti. 4.Bonusovými kritérii při posuzování projektů jsou: • zaměření projektu na propagaci studia UK směrem k zahraničním uchazečům či obecně ke z mezinárodní prestiže UK v zahraničí, • a/nebo mezifakultní spolupráce na předkládaném projektu (řešitelský tým se může skláda studentů více fakult/ústavů UK), • a/nebo realizace projektu v rámci univerzitního vzdělávacího centra Didaktikon. Bonusová kritéria jsou nepovinná, volitelná a mohou být v projektu obsažena i jednotlivě však může při hodnocení projektů přihlížet. 5.Komise si vyhrazuje právo nepřidělit vyhrazené prostředky, pokud návrhy projektů nebude dostatečně kvalitní. 6.Pokud bude komise považovat určitý projekt za hodný realizace, ale s nadnesenými finančn povede s žadateli diskusi o krácení rozpočtu; projekt bude podpořen grantem pouze v příp oboustrannému konsenzu. 7.V případě, že komise bude považovat určitý projekt za slibný, ale v žádosti bude postrád informace, povede s žadateli diskusi o zpřesnění informací, resp. dopracování žádosti. Z neúplné informace, jejich nedodání či neupřesnění považovány za důvod k vyřazení, resp. projektu. 8.V případě, že se sejde velké množství žádostí, vyhrazuje si komise právo uspořádat veřej kde budou vybrané týmy obhajovat návrh svého projektu (cca 10–15 minut na tým). Průběh řešení projektů 1.Po přidělení grantů bude svolána informační schůzka se studentskými týmy (konec června 2 2.Finance: a.prostředky budou vypláceny přes sekretariát OVV RUK; kontaktní osoby: Antonie Hošková antonie.hoskova(zavinac)ruk.cuni.cz [ MAIL "antonie.hoskova(zavinac)ruk.cuni.cz"] , Klára Öhman klara.ohman(zavinac)ruk.cuni.cz [ "Klara.Ohman(zavinac)ruk.cuni.cz"] nebo uka(zavinac)cuni.cz [ MAIL "uka(zavinac)cuni.c b.veškeré objednávky a fakturace je nutné nejdříve s dostatečným předstihem konzultovat osobami, c.v případě stipendií je třeba počítat s měsíčním zpožděním ve výplatě (např. žádost ze může znamenat, že student dostane na účet prostředky cca v polovině prosince), d.v případě faktur uvádějte tyto fakturační údaje: Univerzita Karlova; Ovocný trh 560/5, IČO: 00216208; DIČ: CZ00216208; toto je striktní podmínka, jinak faktury nebudou propl e.v rozumných případech bude možná dohoda o menší změně struktury rozpočtu, f.podrobná pravidla pro vystavení objednávek, proplácení faktur apod. budou řešitelským představena se začátkem projektu. 3.Komise si vyhrazuje právo zrušit grant (nebo jeho část) poté, co byl schválen, v případě pochybení ze strany studentského týmu. Nezávazné příklady projektů V prvním kole v roce 2022 byly vybrány projekty: • 1. místo – Pod čepicí [ URL "https://www.ukforum.cz/rubriky/studenti/8606-podcast-pod-ce karlovku-stredoskolakum"] • 2. místo – Astronomie a astrofyzika do škol [ URL "https://astrogate.cz/"] • 3. místo – Univerzita našich příběhů (později přejmenováno na Naše Karlovka [ URL "https www.ukforum.cz/rubriky/studenti/8741-nase-karlovka-uspesny-projekt-vzesly-z-male-myslenk Další příklady projektů: • Sada přednášek o tématu X na středních školách v kraji Z (uveďte očekávaný počet přednáš studentů a vaše náklady na studenta). • Organizace nové soutěže X (uveďte očekávaný počet účastníků a jaká podle vašeho názoru š přiláká studenty ke studiu na UK; chcete soutěž pořádat každý rok?). • Uspořádání univerzitní konference v Kampusu Hybernská pro středoškoláky i veřejnost ve s smyslu Thinkers, Enablers, Doers) – zkušenosti studentů, zajímaví pedagogové, zajímaví a (uveďte, kdy by se měla akce konat, zda v rámci jiné /univerzitní/ akce, kolik hostů, pr apod.). • Vědomostní soutěž pro středoškoláky k propagaci méně známých, ale zajímavých oborů na UK fakultami (uveďte formu, jakou by se soutěž měla konat, její vyhodnocení, případně odměn apod.). • Video (sada videí) pro sociální sítě UK, které vtipnou, odlehčenou formou propagují UK, proč je dobré na UK studovat atd. (uveďte počet plánovaných videí, jejich stručný umělec záměr, příklad podobného projektu – inspirace, popř. vlastní realizovaná videa obdobného očekávaný dopad). • Vytvoření komiksu o UK (uveďte, kdo by komiks vytvořil, ideový námět – historie, zajímav život…, témata, kterým by se věnoval, jeho plánovaná distribuce /online, tisk/). • Místopisná výstava (foto), sada článků… o zajímavých místech na UK (legendy, „pověry“, t • Festival studentských spolků na UK. • Vyrobení plakátů o tématu X, které budou k vidění na akci Z (uveďte, o jakou jde akci, k zhruba je návštěvníků, o jaké návštěvníky se jedná; co se s plakáty stane po skončení ak • Vytvoření umělecké instalace pro středoškoláky (popište, kde/kdy instalace fyzicky bude zajímavá; co se s instalací stane po skončení akce). • Uspořádání popularizační konference X o tématu Y (kolik na ní zhruba je návštěvníků, o j se jedná? Uskuteční se akce i za rok?). • ... ****************************************************************************************** * Projects & budget ****************************************************************************************** Budget 1.A total amount of 200,000 CZK has been allocated to all projects for this call to propos 2.A single project may require a maximum amount of 100,000 CZK. We anticipate that three t will be awarded; however, if a single project requires an amount of 100,000 CZK and is s better than all the others, it may happen that only two grants are awarded. 3.Eligible costs are personnel costs, direct costs (in particular consumables) and service requested for the following items: a.material – consumables (aggregates of small items such as office supplies should be st monetary amounts given in thousands of CZK including VAT); no limit is set for this bu (except for the total amount, see point 2). b.invoices for materials or services – indicate the price including VAT; no limit is set item (except for the total amount, see point 2). c.travel costs; no limit is set for this budget item (except for the total amount, see p d.scholarships for students of Charles University; the limit for this budget item is set 50% of the total amount in the relevant grant. e.renumeration in the form of a Contract for Work (DPP) for internal or external team me limit is set at a maximum of 50% of the total amount in the relevant grant (specifical 10,000 CZK per month, and the monthly total of all DPPs in the whole of CU must not be 4.The grant cannot finance property/material intended for so-called registration (in gener said that, for example, consumables or various components up to the value of 1,000 CZK a to registration). 5.While the allocated funds do not need to be used in their entirety, by 30 November 2023 unspent amount, which must then be returned, must be submitted. Evaluation of projects 1.Applications will be examined by a grant committee composed of representatives of the De Public Affairs of the CU Rectorate, the CU Communications and PR Committee (KaPR) and th Senate's Committee for the Third Role. 2.The basic evaluation criterion is the “price/performance” ratio – i.e., how the project per unit of money to the promotion of CU – see the Budget chapter above. The Committee w new ideas, bold and creative actions, but will primarily evaluate the relevance of the p planned expenditure. 3.The secondary criterion is the quality of the application. 4.The bonus criteria when evaluating projects are: • project focus on the promotion of CU studies to international applicants or, in genera the international prestige of CU, • and/or inter-faculty cooperation on the submitted project (the team may consist of rep students of multiple faculties/institutes of Charles University), • and/or implementation of the project at the Didaktikon university educational centre. Bonus criteria are optional and non-mandatory, and may also be included in the project i may be taken into account by the committee when evaluating projects. 5.The committee reserves the right to not allocate funds if it does not consider the proje be of sufficient quality. 6.If the committee considers a project worthy of realization, but with excessive financial it will discuss budget cuts with the applicants; the project will be supported by a gran is a mutual consensus. 7.In the event that the committee considers a project to be promising but lacks certain in the application, it will discuss the clarification of the information or the supplementa application with the applicants. At the same time, incomplete information, or the failur or clarify information, may be considered as a reason for the disqualification or non-fi project. 8.In the event of a large number of applications, the committee reserves the right to hold presentation, where selected teams will defend their project proposal (teams will be all about 10–15 minutes each). Schedule of project realization 1.After the awarding of grants, an information meeting with student teams will be convened 2023). 2.Finance: a.funds will be paid through the secretariat of the Public Affairs and Communiations Department of the CU Rectorate; contact persons: Antonie Hošková antonie.hoskova@ruk.c [ URL "mailto:antonie.hoskova@ruk.cuni.cz"] , Klára Öhman klara.ohman@ruk.cuni.cz [ UR "mailto:Klara.Ohman@ruk.cuni.cz"] or uka@cuni.cz [ URL "mailto:uka@cuni.cz"] , b.teams must consult contact persons in advance about all orders and invoices, c.in the case of scholarships, a monthly delay in payment must be taken into account (e. an application at the beginning of October may mean that the student receives funds to in about mid-December), d.in the case of invoices, please use the following billing information: Karlova Univerz trh 560/5, 116 36 Praha 1, ID no.: 00216208; Tax ID no.: CZ00216208; this is a strict otherwise invoices will not be paid, e.in reasonable cases, an agreement on a minor change in the structure of the budget wil f.detailed rules for the placing of orders, payment of invoices, etc. will be presented the beginning of the project. 3.The committee reserves the right to cancel a grant (or part thereof) after it has been a event of serious misconduct on the part of the student team. Non-binding project examples The following projects were selected in the first round in 2022: • 1st place – Pod čepicí (Under the Cap) [ URL "https://www.ukforum.cz/rubriky/studenti/86 cepici-ukazuje-karlovku-stredoskolakum"] • 2nd place – Astronomie a astrofyzika do škol (Astronomy and Astrophysics for Schools) [ astrogate.cz/"] • 3rd place – Univerzita našich příběhů (University of Our Stories - later renamed to Naše "https://www.ukforum.cz/rubriky/studenti/8741-nase-karlovka-uspesny-projekt-vzesly-z-mal Other examples of projects: • Set of lectures on the topic X at secondary schools in the Z region (indicate the expect lectures or students and your costs per student). • Organization of a new competition X (indicate the expected number of participants and wh opinion, is the chance that the competition will attract students to study at CU; do you organize the competition every year?). • Organization of a university conference at the Hybernská Campus for secondary school pup the public ? la TEDx (i.e., Thinkers, Enablers, Doers) – student experience, interesting interesting alumni, etc. (indicate when the event should take place, whether it would be (University) event, how many guests there would be, how many people it would be for, etc • General knowledge competition for secondary school pupils to promote less well-known but fields at CU at all faculties (indicate the competition format, its evaluation, or the p winners, etc.). • Video (set of videos) for CU social networks, in a funny, lightweight way, promote CU, s why it is good to study at CU, etc. (indicate the number of planned videos, their brief programmatic intent, an example of a similar project or inspiration, or students' own vi similar nature, expected impact). • Creation of a comic strip about CU (specify who would create the comic strip, topic – hi interesting facts/aspects, student life..., topics that it would deal with, its planned distribution (online, print)). • Topographical exhibition (photographs), set of articles… about interesting places at CU “superstitions”, traditions). • Festival of student clubs at CU. • Production of posters on topic X to be displayed at event Z (indicate what the event is how many visitors there will be, what kind of visitors they will be; what happens to the the event ends). • Creation of an art installation for secondary school pupils (describe where/when the ins be physically located, what will make it interesting; what will happen to the installati event). • Organization of popularization conference X on topic Y (how many visitors will there be, visitors will they be? Will the event also take place next year?). • ...