For further information, please write to uka@cuni.cz
Na tuto výzvu je alokována částka 200 tisíc Kč.
Předpokládáme, že bude vybrán jeden až dva projekty. Jeden projekt může maximálně požadovat částku 150 tisíc Kč.
Uznatelnými náklady jsou osobní náklady, přímé náklady (zejména spotřební materiál) a služby.
Lze požadovat tyto prostředky:
a. |
materiál – spotřební (drobné položky typu kancelářské potřeby uvádějte agregovaně a s přesností na tisíce Kč včetně DPH;); limit pro tuto rozpočtovou položku není dán (s výjimkou celkové částky, viz bod 2). |
b. |
faktury na materiál či za služby – uvádějte cenu včetně DPH; limit pro tuto rozpočtovou položku není dán (s výjimkou celkové částky, viz bod 2). |
c. |
cestovní náklady; limit pro tuto rozpočtovou položku není dán (s výjimkou celkové částky, viz bod 2). |
d. |
stipendia interním studentům UK; limit pro tuto rozpočtovou položku je dán ve výši max. 75 % celkové částky v daném grantu. |
e. |
odměny formou Dohody o provedení práce (DPP) pro interní či externí členy týmu – limit je dán ve výši max. 50 % celkové částky v daném grantu (konkrétně max. 10 tis. Kč na měsíc, přičemž nesmí být překročen měsíční souhrn všech DPP v rámci celé UK). |
Z grantu nelze financovat majetek/materiál určený tzv. k evidenci (obecně lze říci, že evidenci nepodléhá např. spotřební materiál či různé součástky do hodnoty 1.000 Kč).
Přidělené prostředky není třeba vyčerpat všechny, ale je třeba do 30. 11. 2025 říci s přesností na korunu, jaká částka nebude vyčerpána a bude tedy vrácena.
Žádosti bude posuzovat grantová komise složená ze zástupců Odboru vnějších vztahů RUK, Komise pro komunikaci a PR UK (KaPR) a Komise pro třetí roli Akademického senátu UK, příp. dalších relevantních odbornic a odborníků.
Základní hodnotící kritérium je celkové pojetí zadaného tématu – výpovědní hodnota, kreativita i originalita zpracování. Komise však bude zároveň posuzovat smysluplnost projektu a plánovaných výdajů.
Vedlejším kritériem je kvalita zpracování žádosti.
Hlavním tématem je tvorba krátkých propagačních videí, která jednotlivě představí fakulty UK (v ideálním případě všech 17 fakult)
Bonusovým kritérii při posuzování projektů jsou:
Významným bonusovým kritériem je maximální počet realizovaných videí (v ideálním případě předpokládaná realizace kompletních 17 videí / tedy každá fakulta UK by měla své vlastní video)
Mezifakultní spolupráce na předkládaném projektu (řešitelský tým se může skládat ze zástupců studujících více fakult UK.
Bonusová kritéria jsou nepovinná, volitelná a mohou být v projektu obsažena i jednotlivě, komise k nim však může při hodnocení projektů přihlížet.
Komise si vyhrazuje právo nepřidělit vyhrazené prostředky, pokud návrhy projektů nebude považovat za dostatečně kvalitní.
Komise si vyhrazuje právo po dohodě s realizátory projekt (nebo jeho část) změnit či upravit.
Pokud bude komise považovat určitý projekt za hodný realizace, ale s nadnesenými finančními požadavky, povede s žadateli diskusi o krácení rozpočtu; projekt bude podpořen grantem pouze v případě, že dojde k oboustrannému konsenzu.
V případě, že komise bude považovat určitý projekt za slibný, ale v žádosti bude postrádat určité informace, povede s žadateli diskusi o zpřesnění informací, resp. dopracování žádosti. Zároveň mohou být neúplné informace, jejich nedodání či neupřesnění považovány za důvod k vyřazení, resp. nefinancování projektu.
V případě, že se sejde velké množství žádostí, vyhrazuje si komise právo uspořádat veřejnou prezentaci, kde budou vybrané týmy obhajovat návrh svého projektu (cca 10-15 minut na tým).
Po přidělení grantů bude svolána informační schůzka se studentskými týmy (konec června 2025).
Finance:
a. |
prostředky budou vypláceny přes sekretariát OVV RUK; kontaktní osoby: Klára Öhman nebo , |
b. |
veškeré objednávky a fakturace je nutné nejdříve s dostatečným předstihem konzultovat s kontaktními osobami, |
c. |
v případě stipendií je třeba počítat s měsíčním zpožděním ve výplatě (např. žádost ze začátku října může znamenat, že student dostane na účet prostředky cca v polovině prosince), |
d. |
v případě faktur uvádějte tyto fakturační údaje: Univerzita Karlova; Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1, IČO: 00216208; DIČ: CZ00216208; toto je striktní podmínka, jinak faktury nebudou proplaceny, |
e. |
v rozumných případech bude možná dohoda o menší změně struktury rozpočtu, |
f. |
podrobná pravidla pro vystavení objednávek, proplácení faktur apod. budou řešitelským týmům představena se začátkem projektu. |
Komise si vyhrazuje právo zrušit grant (nebo jeho část) poté, co byl schválen, v případě závažných pochybení ze strany studentského týmu.
V prvním kole v roce 2022 byly vybrány projekty:
1. místo – Pod čepicí
2. místo – Astronomie a astrofyzika do škol
3. místo – Univerzita našich příběhů (později přejmenováno na Naše Karlovka)
Ve druhém kole v roce 2023 byly vybrány projekty:
1. místo: Klára Boučková – LIKE CHARLIE
2. místo: Klára Daňková – NADCHNI SE!
3. místo: Vojtěch Obluk – LIDSKÉ TĚLO POD DROBNOHLEDEM
4. místo: Radim Žihla – MEDICI PRO OČKOVÁNÍ
Ve třetím kole v roce 2024 byly vybrány projekty:
1. místo: Na Vlně Harmonie
2. místo: Držíme krok: Jak na AI s UK
3. místo: Chat UK – Umělá inteligence a přirozená nevědomost
Další příklady projektů:
Sada přednášek o tématu X na středních školách v kraji Z (uveďte očekávaný počet přednášek, resp. studentů a vaše náklady na studenta).
Organizace nové soutěže X (uveďte očekávaný počet účastníků a jaká podle vašeho názoru šance, že soutěž přiláká studenty ke studiu na UK; chcete soutěž pořádat každý rok?).
Uspořádání univerzitní konference v Kampusu Hybernská pro středoškoláky i veřejnost ve stylu TEDx (ve smyslu Thinkers, Enablers, Doers) – zkušenosti studentů, zajímaví pedagogové, zajímaví alumni atd. (uveďte, kdy by se měla akce konat, zda v rámci jiné /univerzitní/ akce, kolik hostů, pro kolik lidí apod.).
Vědomostní soutěž pro středoškoláky k propagaci méně známých, ale zajímavých oborů na UK napříč fakultami (uveďte formu, jakou by se soutěž měla konat, její vyhodnocení, případně odměnu pro vítěze apod.).
Video (sada videí) pro sociální sítě UK, které vtipnou, odlehčenou formou propagují UK, studium na UK, proč je dobré na UK studovat atd. (uveďte počet plánovaných videí, jejich stručný umělecký a ideový záměr, příklad podobného projektu – inspirace, popř. vlastní realizovaná videa obdobného charakteru, očekávaný dopad).
Vytvoření komiksu o UK (uveďte, kdo by komiks vytvořil, ideový námět – historie, zajímavosti, studentský život…, témata, kterým by se věnoval, jeho plánovaná distribuce /online, tisk/).
Místopisná výstava (foto), sada článků… o zajímavých místech na UK (legendy, „pověry“, tradice).
Festival studentských spolků na UK.
Vyrobení plakátů o tématu X, které budou k vidění na akci Z (uveďte, o jakou jde akci, kolik na ní zhruba je návštěvníků, o jaké návštěvníky se jedná; co se s plakáty stane po skončení akce).
Vytvoření umělecké instalace pro středoškoláky (popište, kde/kdy instalace fyzicky bude stát, čím bude zajímavá; co se s instalací stane po skončení akce).
Uspořádání popularizační konference X o tématu Y (kolik na ní zhruba je návštěvníků, o jaké návštěvníky se jedná? Uskuteční se akce i za rok?).
...
A total amount of 200,000 CZK has been allocated to all projects for this call to proposal.
We expect that one to two projects will be selected. One project can request a maximum of 150 thousand CZK.
Eligible costs are personnel costs, direct costs (in particular consumables) and services. Funds may be requested for the following items:
a. |
material - consumables (small items such as office supplies should be listed, with monetary amounts given in thousands CZK including VAT); there is no limit for this budget item (except for the total amount, see point 2). |
b. |
Invoices for materials or services - indicate the price including VAT; there is no limit for this budget item (except for the total amount, see point 2). |
c. |
travel costs; there is no limit for this budget item (except for the total amount, see point 2). |
d. |
scholarships for students of the University; the limit for this budget line is set at a maximum of 75 % of the total amount of the grant. |
e. |
remuneration in the form of a Work Performance Agreement (WPA) for internal or external team members - the limit is set at a maximum of 50 % of the total amount of the grant (specifically a maximum of 10,000 CZK per month and the monthly total of all DPP's within the whole CU must not be exceeded). |
The grant cannot finance property/material intended for so-called registration (in general, it can be said that, for example, consumables or various components up to the value of 1,000 CZK are not subject to registration).
The grant cannot be used to finance assets/materials intended for inventory (in general, e.g. consumables or various components up to the value of CZK 1,000 are not subject to inventory).
The allocated funds do not have to be used in full, but it is necessary to state to the nearest crown by 30 November 2025 what amount will not be used and will therefore be returned.
.Applications will be assessed by a grant committee consisting of representatives of the Department of Public Affairs of the CU, the CU Communications and PR Committee (KaPR), the CU Academic Senate´s Committee for the Third Role, or other relevant experts.
The basic evaluation criterion is the overall concept of the assigned topic - the meaningfulness, creativity and originality of the elaboration. However, the committee will also assess the meaningfulness of the project and the planned expenditure.
The secondary criterion is the quality of the application.
The main theme is the production of short promotional videos that individually introduce the faculties of the CU (ideally all 17 faculties)
The bonus criteria when evaluating projects are:
An important bonus criterion is the maximum number of videos to be produced (ideally the full 17 videos are expected to be produced / i.e. each faculty of the CU would have its own video)
and/or inter-faculty cooperation on the submitted project (the team may consist of representatives/students of multiple faculties/institutes of Charles University),
and/or implementation of the project at the Didaktikon university educational centre.
Bonus criteria are optional and non-mandatory, and may also be included in the project individually, but may be taken into account by the committee when evaluating projects.
The committee reserves the right to not allocate funds if it does not consider the project proposals to be of sufficient quality.
The committee reserves the right to amend or modify the project (or part of it) in agreement with the promoters.
If the committee deems a project worthy of realization but with excessive financial requirements, it will discuss with the applicants the reduction of the budget; the project will only be supported with a grant if there is a mutual consensus.
In the event that the committee deems a project to be promising but lacks certain information in the application, the committee will lead a discussion with the applicants to clarify the information or refine the application. At the same time, incomplete information, failure to provide or clarify information may be considered as a reason for rejection or non-funding of the project.
In the event of a large number of applications, the committee reserves the right to organise a public presentation where the selected teams will defend their project proposal (approximately 10-15 minutes per team).
After the awarding of grants, an information meeting with student teams will be convened (end of June 2025).
Finance:
a. |
funds will be paid through the secretariat of the Public Affairs and Communiations Department of the CU Rectorate; contact: uka@cuni.cz, |
b. |
all orders and invoices must be consulted with the contact persons well in advance, |
c. |
in the case of scholarships, a one-month delay in payment should be expected (e.g. an application from the beginning of October may mean that the student will receive the funds in the account in about mid-December), |
d. |
in the case of invoices, please use the following billing information: Karlova Univerzita; Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1, ID no.: 00216208; Tax ID no.: CZ00216208; this is a strict condition, as otherwise invoices will not be paid, |
e. |
in reasonable cases, agreement on a minor change in the budget structure will be possible, |
f. |
detailed rules for the placing of orders, payment of invoices, etc. will be presented to the teams at the beginning of the project. |
the Committee reserves the right to cancel the grant (or part of it) after it has been approved in the event of serious misconduct by the student team.
The following projects were selected in the second round in 2023:
1st place – project – LIKE CHARLIE
2nd place – project – NADCHNI SE!
3rd place – project – LIDSKÉ TĚLO POD DROBNOHLEDEM
4th place – project – MEDICI PRO OČKOVÁNÍ
The following projects were selected in the first round in 2022:·
1st place – Pod čepicí (Under the Cap)
2nd place – Astronomie a astrofyzika do škol (Astronomy and Astrophysics for Schools)
3rd place – Univerzita našich příběhů (University of Our Stories - later renamed to Naše Karlovka)
Other examples of projects:
Set of lectures on the topic X at secondary schools in the Z region (indicate the expected number of lectures or students and your costs per student).
Organization of a new competition X (indicate the expected number of participants and what, in your opinion, is the chance that the competition will attract students to study at CU; do you want to organize the competition every year?).
Organization of a university conference at the Hybernská Campus for secondary school pupils and the public à la TEDx (i.e., Thinkers, Enablers, Doers) – student experience, interesting teachers, interesting alumni, etc. (indicate when the event should take place, whether it would be part of another (University) event, how many guests there would be, how many people it would be for, etc.).
General knowledge competition for secondary school pupils to promote less well-known but interesting fields at CU at all faculties (indicate the competition format, its evaluation, or the prize for the winners, etc.).
Video (set of videos) for CU social networks, in a funny, lightweight way, promote CU, study at CU, why it is good to study at CU, etc. (indicate the number of planned videos, their brief artistic and programmatic intent, an example of a similar project or inspiration, or students' own videos of a similar nature, expected impact).
Creation of a comic strip about CU (specify who would create the comic strip, topic – history, interesting facts/aspects, student life..., topics that it would deal with, its planned means of distribution (online, print)).
Topographical exhibition (photographs), set of articles… about interesting places at CU (legends, “superstitions”, traditions).
Festival of student clubs at CU.
Production of posters on topic X to be displayed at event Z (indicate what the event is about, roughly how many visitors there will be, what kind of visitors they will be; what happens to the posters after the event ends).
Creation of an art installation for secondary school pupils (describe where/when the installation will be physically located, what will make it interesting; what will happen to the installation after the event).
Organization of popularization conference X on topic Y (how many visitors will there be, what kind of visitors will they be? Will the event also take place next year?).
...
Univerzita Karlova
Ovocný trh 560/5
Praha 1, 116 36
Česká republika
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČO: 00216208
DIČ: CZ00216208